lördag 26 maj 2007

Ska läraryrket auktoriseras?

Bör vi lärare få en legitmation, på samma sätt som läkare har? De fackliga organisationerna förespråkar en sådan utveckling. Det skulle ge yrket en högre status sägs det.

Vad är det som skall auktoriseras?

  • Förmågan att ge högre och högre betyg för varje år som går?
  • Kunskapen att sätta på en video och sedan låta eleverna diskutera filmen i grupp?
  • Att inneha en rejäl dos ämneskunskaper som sedan meddelas till eleverna från katedern?
  • Att inneha bristfälliga ämneskunskaper och låta eleverna skapa sin egen kunskap i datasalar och bibliotek?
  • Förmågan att rangordna eleverna i klassen och låta det styra betygsättningen?
  • Att kunna bedriva god undervisning?
  • Att sätta likvärdiga och rättvisa betyg?

Innan läraryrket blivit professionaliserat på riktigt så är en auktoriasation meningslös. Kan vi inom lärarkåren inte själva bestäma vad god undervisning innebär, så blir en aktorisation bara ett intyg på att man är anställningsbar som lärare, men det vet vi väl redan idag vilka som är, nämligen de som innehar en lärarexamen.

Om vi som lärare inte kan definiera detta så kommer kanske politikerna att gör det åt oss. Och det är ingen lyckad lösning.

Inga kommentarer: